pro kiting a paragliding
reklamní blok
Já nemusím...
05.12.2012 / 08:30

Na štědrý den ženská nadává manželovi: "Od rána furt něco žereš, večer uvidíš tak pi.. a ne zlaté prase"!
Manžel se zasměje a říká: "Ne-ne, já nemusím, já už ji vidím..."
Web Tomáše Halíka
18.02.2013 / 15:54
Extra třída pro ty co mají něco v hlavě a vědí, že myšlení bolí...

mons. Prof. PhDr. Tomáš Halík Th.D.


 NÁVŠTĚVNOST
 uplynulých 50 dní
Leoš Nosek 11.04.2010 / 20:07 přečteno: 16184 x

A teď něco z jiného soudku. Jak se dorozumět mezi sebou už máme vyřešeno. Teď ještě jak se dorozumět se zemí.
Mnozí z Vás, přeletářů, často řeší, jak si vyjednat průlet omezeným prostorem, např. řízeným okrskem letiště. Většinou se toto řeší předem telefonicky s danou věží. Ale co když letíte dál a v cestě Vám stojí další omezený prostor? Tady už se opravdu hodí „letecká radiostanice“, tedy radiostanice schopná komunikace v leteckém pásmu, tedy 118 – 136 MHz v AM (amplitudové modulaci).


Právě AM je klíčem k úspěchu. Že lze FM radiostanici odblokovat i pro letecké pásmo jistě všichni víme, ale provoz v něm naráží na technické úskalí. Protože tato stanice na provoz v tomto pásmu není postavena, je zde její vysílací výkon jen zlomkem výkonu v běžné frekvenci. To se projeví zejména na dosahu, který bude v nejlepším případě jen několik málo km, což je pro komunikaci s věží nedostatečné. AM stanice s leteckým pásmem má dosah desítky km (osobně vyzkoušeno). Takže pro ty, kteří mají potřebu vyjednat si ze vzduchu průlet omezeným prostorem, je pořízení takové stanice zřejmě jediným řešením.

Jednou z nejdostupnějších AM leteckých radiostanic je VXA-220 firmy Vertex Standard Co. Ltd., Japan. Tato ručka je jen nepatrně větší, než FM stanice popisované v předchozích článcích, je však o něco těžší, což je dáno použitím NiMh akumulátoru.

Ovládání je velice příjemné a intuitivní. Manuál je zpracován velmi srozumitelně poměrně snadnou angličtinou, takže není se čeho bát.

Pro naše potřeby je zejména důležité ukládání frekvencí do pamětí a pak jejich snadné vyvolání. Stanice umožňuje uložit do paměti 150 kanálů a dále disponuje již „předplněnou“ pamětí, tzv. „Book“. Ukládané kanály lze pojmenovat až osmi alfanumerickými znaky. Displej je velice přehledný – viz obrázek.

Oddíl paměti Book je již od výroby předplněn frekvencemi řídících věží evropských a světových letišt a také ATIS frekvencí (informace o povětrnostních podmínkách na letištích). Pro potřeby paraglidingu zřejmě nevyužitelné, ale všechny tyto kanály lze nahradit vlastními.

Kromě běžných vlastností stanice disponuje také timerem (stopky), dual watch (sledování dvou frekvencí), skenováním, úsporným módem apod.

Některé technické údaje:
Frequency Range: TX: 118.000 - 136.975 MHz, RX: 108.000 - 136.975 MHz,
Case Size (WxHxD): 60 x 104 x 30.5 mm
Weight (approx.): 360 grams with FNB-83, antenna, and belt clip
Power Output (@ 7.2 V): 5 W (PEP), 1.5 W (Carrier Power)
Supply Voltage: 6.0 - 15.0 VDC


Cena této stanice v asijských webshopech je zhruba dvojnásobná, jako u čínských FM stanic, ale rozhodně výrazně nižší, než v tuzemsku. Pro případné zájemce můžeme nákup zprostředkovat – viz nabídka „obchodu“ našeho webu.

POZOR – DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!!!
Provoz stanice v leteckém pásmu rozhodně není volný. Takže zájemce o takovou radiostanici by měl zároveň zainvestovat do kurzu pro radiooperátory leteckých stanic. Provoz v leteckém pásmu je řízen přísnými pravidly radiokomunikačního zákona a každá nekázeň by mohla být postihována.


I přes přísná omezení k provozu leteckých radiostanic a také k ještě nejasné legislativě, která s provozem těchto stanic v jiných, než pevných letadlech jaksi nepočítá věřím, že letecké radiostanice si postupem času bude pořizovat stále větší počet pilotů, zejména těch s vyššími přeletovými ambicemi.

Leoš Nosek


Přidat názor (max. 1000 znaků)
Napište do políčka součet 8 a 1

Názory k článku

(18.07.2010/11:06)
Ahoj všichni. Kromě již výše uvedených omezeni, které Leoš ve svém článku napsal je také NEZBYTNÉ aby stanice používaná pro vysílání nad ČR byla homologovaná=schválená od ČTU. Takže nedoporučuji nakupování jakýchkoliv radiostanic v asijských webshopech.
(04.05.2010/10:32)
Zdravím,
mám tu jeden důležitý dotaz. Koupě RDST vertex je jistě zajímavá, ovšem ani jedna ze stanic pro letecké pásmo (VXA-220, VXA-300, VXA-710) nepodporuje kanálový odstup 8,33kHz, který bude zřejmě potřeba po roce 2012. Lze uvedené stanice také přeprogramovat? Existuje v dané cenové kategorii nějaké jiné řešení?